Biznes Technologie

Koniec uciążliwych telefonów od robotów i naciągania starszych osób?

Nieznane numery, telefony wykonywane do nas przez automaty (roboty) i próby oszukania nieświadomych odbiorców, zwłaszcza starszych – to sytuacje, z którymi mierzymy się codziennie i to od dłuższego czasu.

Nowa ustawa ukróci proceder niechcianych telefonów od automatów

W czwartek 27 października 2022 roku Sejm przyjął rządową nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Dzięki staraniom i propozycjom zmian, których inicjatorką jest Marcelina Zawisza z partii Razem, ściganie telefonicznych oszustów i naciągaczy będzie znacznie łatwiejsze.

Zaakceptowana poprawka do ustawy dotyczy tak zwanych robotów, czyli systemów, które prowadzą rozmowy telefoniczne mające na celu promowanie usług oraz niestety bardzo często naciąganie nieświadomych odbiorców. Taki rodzaj połączeń jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych, które nie są tak obeznane z technologią i często nie mają świadomości, że rozmawiają z maszyną. Bardzo często podczas takich rozmów używane są nazwy programów, które mają łudząco przypominać na przykład prowadzone kampanie społeczne, przykładowo może być to Profilaktyka Plus. Odbiorca bardzo często może myśleć, że rozmawia z zaufanym pracownikiem instytucji publicznej, przez co jest narażony na próby oszustwa. Starsze osoby często zapraszane są na płatne pokazy (na przykład garnków za kilka tysięcy – oczywiście cena jest sztucznie zawyżona).

Ustawa przewiduje wprowadzenie zakazu stosowania marketingu w formie automatycznych połączeń. Będzie ona dotyczyć zarówno marketingu bezpośredniego, jak i przedstawiania niezamówionej informacji handlowej. Roboty wykonujące połączenia staną się zakazanym rozwiązaniem, ale także będą traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji.

Do tej pory państwo nie było w stanie skutecznie walczyć z tą nieuczciwą praktyką. Sprawą zajmował się Urząd Komunikacji Elektronicznej, ale jak dotąd tylko dwie sprawy zakończyły się uiszczeniem kar. Cieszę się, że te rozwiązania wejdą w życie. Codziennie wykonywanych są dziesiątki tysięcy takich połączeń, często do osób starszych, które dają się naciągać. Państwo musi mieć narzędzia, by stawać po stronie oszukiwanych konsumentów

Marcelina Zawisza

Ustawa została przegłosowana w Sejmie większością głosów (452 głosy za, 1 osoba się wstrzymała, nie było głosów przeciw). Teraz zgodnie z prawem, ustawa trafi do Senatu.

Źródło: Partia Razem

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments